E timpul sa faceti mai mult! Atentie: Arad, Bihor, București, Buzău, Dolj, Ilfov, Hunedoara, Maramures, Neamt, Olt, Prahova, Timis, Vâlcea, Vaslui, si Vrancea

18-August-2020 | Valentin Parvu, PhD – Consultant Statistica | Prof. Univ. Dr. Răzvan Cherecheș - profesor de sănătate publica la Universitatea Babeș-Bolyai Cluj
 

Conform datelor din 16 August, avem 15 judete în România cu incidenta ridicata de peste 60 de cazuri la 100,000 locuitori in ultimele 14 zile, unde masurile luate pana acum nu par a fi suficiente pentru a duce la o scadere a epidemiei. Autoritățile locale trebuie să se mobilizeze și să ia mai multe măsuri, în condițiile în care rata de transmitere a virusului este estimata sa creasca odata cu inceperea scolilor si cu racirea vremii.

În acest moment, decizia este între adoptarea unui set de măsuri care să limiteze creșterea (cu nemulțumirea operatorilor economici afectați) sau începerea școlii în 14 septembrie doar in online, din cauza creșterii necontrolate a numărului de cazuri până atunci (cu nemulțumirea părinților care trebuie să își țină copiii acasă).

În Figura 1 se poate vedea evoluția numărului de cazuri noi in cele 15 judete, comparate cu Melbourne, Australia, care a reușit să aduca epidemia in scadere. Cum a reușit Melbourne? Incepand din luna Iulie, Melbourne a luat masuri:

  • Restricții de circulație în oraș între 20:00 pm si 5:00 am (cu excepția motivelor medicale sau profesionale)
  • Obligativitatea purtării măștii în afara propriei locuințe
  • Deplasarea în afara locuinței la orice oră doar pentru cumpărături, activitate fizică cu maxim incă o persoană, muncă)
 
Figura 1. Judete cu incidenta mare in ultimele 14 zile comparate cu Melbourne, Australia. Nivele de alarma la 30 si 60 cazuri saptamanale la 100,000 locuitori sunt similare cu cele folosite de diferite tari din UE (https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea).

Autoritățile din Melbourne au înțeles că măsurile trebuie luate din timp si limitată creșterea, după care restricțiile se pot relaxa. Dacă autoritățile de la noi nu se mobilizează, tot la acest tip de măsuri vom ajunge și noi, doar că va fi în toamnă. Unele judete din Romania (Arges, Dambovita, Brasov, Gorj, Galati, Braila, Bacau, Mehedinti, Covasna, Caras Severin) arata deja primele semne de scadere a epidemiei dupa masuri luate la sfarsitul lunii Iulie; aceste judete au inca incidenta ridicata si vor trebui sa continue (sau sa adauge) masuri luate pentru a reduce numarul de cazuri la nivele acceptabile.

 
Figura 2. Judete cu incidenta mare in ultimele 14 zile care se afla intr-un trend descendent in ultima saptamana.

Strictetea masurilor locale in fiecare judet depinde si de alti factori precum densitatea populatiei, clima, sau poluarea. Inainte de a ajunge la nivelul de masuri stricte adoptate in Melbourne (similare cu cele adoptate in Europa in primavara), autoritățile locale din județele Arad, Bihor, București, Buzău, Dolj, Ilfov, Hunedoara, Maramures, Neamt, Olt, Prahova, Timis, Vâlcea, Vaslui, Vrancea ar trebui cat mai curand sa actioneze:

  • Impunerea obligativității măștii purtate corect în toate spațiile închise și deschise aglomerate – cu un proces continuu și susținut de acordare de amenzi pentru nerespectare
  • Limitarea programului teraselor, cluburilor, restaurantelor până la ora 22:00 și impunerea limitei de maxim 4 persoane per masă
  • Interzicerea și amendarea activităților private cu grupuri mai mari de 10 de persoane
  • Testarea tuturor persoanelor cu simptome (chiar ușoare)
  • Asigurarea permanenței (non-stop) la multiple linii telefonice la Direcția de Sănătate Publică Județeană cu un scenariu de răspuns cu pași clari, comunicat tuturor instituțiilor de sănătate din județ

Cresterea capacitatii de identificare si testare a cator mai multi simptomatici si a cator mai multi contacti trebuie sa devina obiectiv national. Tehnologii si metode noi de testare ar putea fi investigate si adoptate la nivel local pentru inceput.

Guvernul nu pare a fi dispus in acest moment sa impuna masuri necesare de la nivel central (fie din considerente politice/electorale, fie datorita relatiilor conflictuale cu un parlament ostil, fie datorita complicatiilor legale/constitutionale). In acest context, Consiliile Judetene si Primariile nu au alta optiune acum decât să își asume responsabilitatea pentru decizii dificile.